Newz giet alle journalistiek in één database

kranten NLMet content recycling proberen uitgevers na de deadline journalistiek een tweede leven te geven. Twaalf nieuwsuitgevers gieten daarom hun content in platform Newz. Het tijdperk van grootschalig ontbundelen en herverpakken is aangebroken.

De opmars van Blendle lijkt te draaien om iTunisering van krant en tijdschrift, maar de  innovatie zit eigenlijk een laagje dieper. De technologische vernieuwing zit ‘m in het feit dat de door uitgevers aangeleverde content (in PDF- of XML-bestanden) in een uniform format wordt omgezet door Blendle’s workflowsysteem.

Zodra een klant klikt en betaalt worden uit Blendle’s database tekst- en beeld samengevoegd tot een artikel in de fraaie huisstijlomgeving. Content recycling is kortom de core business van Blendle: het deconstrueren, opslaan, doorzoekbaar maken en presenteren van tekst en beeld.

Semantisch netwerk

Er zijn veel meer partijen die op die manier investeren in opslag en recycling. NDP Nieuwsmedia nam het initiatief tot het platform Newz, waarin al twaalf grote nieuwsuitgevers deelnemen: Persgroep, TMG, Wegener, ANP, SDU, NDC, FD Mediagroep, Erdee Mediagroep, BDU, ND, Friesch Dagblad en Mediagroep Limburg.

Newz giet de verschillende content formats van deze uitgevers in één universeel format in een gigantische database. Newz ontwikkelt bovendien een semantisch netwerk dat nieuwe verbanden tussen onderwerpen, personen en gebeurtenissen in kaart kan brengen.

Nieuwe toepassingen

Klanten als LexisNexis, ABN AMRO en Ordina putten al uit de database, maar Newz verwacht vooral dat andere partijen nieuwe toepassingen gaan ontwikkelen: apps, of nieuwsselecties voor specifieke doelgroepen. Denk aan koppeling van krantenrecensies aan producten, of presentatie van artikelen op basis van zoekgedrag. Er is interesse van pr-firma’s die met Newz integrale media-analyses willen doen van alle actuele berichtgeving over hun klanten.

Newz wordt op dit moment verder ontwikkeld en getest; all-you-can-read platform Elinea en artikelkiosk Myjour maken al gebruik van de database. Het lijkt overigens een kwestie van tijd voordat Blendle op grote schaal gaat tappen uit het stuwmeer van Newz. De uitgevers willen namelijk de herverkoop van artikelen centraal regelen. Newz geeft de Nederlandse uitgevers grip op hun content. Ze kunnen experimenteren met verkoop op externe platforms, naast de verkoop via eigen kanalen en apps.

Vloeibare content

Newz wil ook tijdschriften aan de database toevoegen. Er worden gesprekken gevoerd met Sanoma. Het ministerie van bladen werkt echter aan een eigen Dynamic Content Platform, waarin tekst en beeld van alle Sanoma-titels wordt opgeslagen. Daarmee kan straks bijvoorbeeld een abonnee van een titel, op basis van interesse verrijkte content worden geboden afkomstig van andere titels. Het past bij de filosofie waarin content een vloeibare stroom is die afhankelijk van interesse van de lezer of platform opnieuw wordt gebundeld.

Databases als Newz en Sanoma’s DCP vormen de komende jaren de basis voor innovatie met nieuwe journalistieke producten: nicheapps, platforms of gepersonaliseerde diensten. Losse artikelen verkopen in de dagen na verschijning van een krant is maar de eerste voorzichtige stap in het ontbundelen en herverpakken van journalistiek.

Belangrijker voor uitgevers is dat eerder geproduceerde artikelen ver na de deadline van een titel beschikbaar en verkoopbaar blijven en door nieuwe combinaties misschien wel extra waarde krijgen. Hoeveel dat waard is voor de mediaconsument is natuurlijk de grote vraag. Het zal hoe dan ook tot interessante experimenten leiden.

Deze post verscheen eerder op De Nieuwe Reporter