Spotify voor tijdschriften: Next Issue baant de weg

next-issue-media-ipad-app
Digitale kiosk met 130 titels
Voor elf euro per maand toegang tot 130 complete tijdschriften. Het klinkt wat vreemd, maar in de VS bouwen vijf grote uitgevers geduldig aan een nieuwe all-you-can-read dienst voor magazines.

Helaas is Next Issue buiten de VS en Canada niet beschikbaar. Anders had ik zeker al een abonnement genomen, alleen al om een keer het magazine-aanbod in de VS echt te kunnen proeven. Voor het geld hoef je niet te laten. Honderdtwintig verschillende maandbladtitels op je tablet of PC kost 10 dollar per maand, omgerekend ruim zeven euro.

Het premiumpakket is met 15 dollar per maand iets duurder, maar dan krijg je er een stapel weekbladen bij, waaronder Newsweek, Sports Illustrated, Time en The New Yorker. Plus toegang tot flink wat oude nummers. Je koopt dus de sleutel tot een complete kiosk met bibliotheek voor 11 euro.

Uitgeefgiganten

Next Issue bouwt flink aan uitbreiding van het aanbod en de verschillende platforms waarmee je in de kiosk kunt lezen. Toen Next Issue begon lagen er 32 digitale titels in het schap, die alleen op een Android tablet te lezen waren. Dat is inmiddels enorm verbeterd, maar Next Issue is bij het grote publiek in de VS nog  niet erg bekend; commercials moeten daarin verandering brengen.

Eind vorig jaar mikte Next Issue op 75.000 a 100.000 abonnees. Ook is de jacht op de Canadese consument geopend. Het feit dat het bedrijf achter de App een joint venture is van vijf uitgeefgiganten – Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corp. en Time Inc – geeft aan dat Next Issue het financiële uithoudingsvermogen heeft om aanloopverliezen te dekken.

Aanbod als Netflix

Deze uitgeverijen zien in Next Issue een weg om nieuwe abonnees te werven en een brug te openen voor hun bestaande printabonnees, voor de overstap van papier naar digitaal. Bovendien merken ze dat tabletmagazine-advertenties veel beter renderen dan gewone online advertenties. Next Issue is zo bezien ook een manier om geleidelijk de markt te verkennen en het gedrag van consumenten en adverteerders beter te begrijpen in een nieuw tijdschriftecosysteem.

Alles aan Next Issue ademt de geest van Netflix: eenvoud, gebruiksgemak en overvloed tegen een vaste lage prijs. Kennismaking begint ook hier met een ruime dertig dagen gratis proefperiode en je kunt op elk moment opzeggen.

Dwell time

De abonnementskosten op Next Issue zijn gelijk aan vijf losse digitale abonnementen, bij een gemiddelde abonnementsprijs van 20 dollar. Met meer losse abonnementen ga je via Next Issue besparen. Of die droge rekensom het grote verschil gaat maken is de vraag, de kioskervaring en de archieffunctie kunnen ook de doorslag gaan geven.

Een lezer kan namelijk gewoon een losse editie pakken omdat het onderwerp van een artikel aanspreekt, of omdat het is aanbevolen op social media – precies de drive waarmee op dit moment artikelkiosken als Myjour en Blendle aan de weg timmeren. Lezers willen niet betalen voor compleet blad omdat er maar een enkel interessant verhaal in staat. Magazines in Next Issue delen in de abonnementsgelden op basis van dwell time van lezers. Daarin zit een voordeel, omdat abonnees net als in een stationskiosk regelmatig blijken te grasduinen in gemiddeld twintig andere titels, die ze anders nooit zouden inzien of aanschaffen.

All-you-can-eat op mediagebied heeft er naast Spotify en Netflix een nieuw lid bij gekregen, dat wel eens een blijvertje zou kunnen blijken. Rest de vraag wanneer lezers buiten de VS toegang krijgen en natuurlijk of  eenzelfde kiosk met Nederlandse titels in ons veel kleinere taalgebied ook een kans zou maken.