Blog

De kracht van verhalen

Ik werk sinds een tijdje aan het componeren van de corporate story van een jong, snel groeiend medisch bedrijf.

Het is dan altijd aardig als je in het wild merkt hoe graag mensen authentieke verhalen willen horen – en ze vervolgens vanzelf gaan doorvertellen. Ook over bedrijven. Dat bleek dinsdag op bezoek bij Eichholtz Overseas Decorations in Noordwijkerhout.

De organisator  – architect van het nieuwe Eichholtz-pand – had een mooie voorzet gegeven in de uitnodiging. Dat verhaal kreeg extra kracht bij binnenkomst in het atrium en toonzalen van het nieuwe bedrijfspand. De synopsis schiet dan even door je hoofd: jongeman trekt na middelbare school met rugzak de wereld in, krijgt een goed idee  en bouwt in vijftien jaar een multinationaal bedrijf.

“Als Theo Eichholtz (1967) als kleine jongen ’s morgens vroeg uit zijn slaapkamerraam keek zag hij vaak nog net zijn overbuurman bij diens mooie villa wegrijden; een keurig geklede man in een bovenmodale auto op weg naar zijn ongetwijfeld goede baan. Het was een zakenman.
Met dat beeld op zijn netvlies gegrift stond het al vrij vroeg vast; Theo zou ook zakenman worden. Na de middelbare school ging Theo met zijn beste vriend Auke op reis de wijde wereld in, waarbij ze ook in Azië belandden. Daar liep hij tegen zijn aanstaande handelswaar aan; meubels. Hij zag gelijk de kansen die er wat hem betreft voor het oprapen lagen, waarna hij naar huis terugkeerde met een hoofd vol ideeën, maar nog wel met een lege portemonnee.
Er moest dus eerst nog een aanzienlijk startkapitaal vergaard worden, hetgeen geschiedde middels de verkoop van afslankmiddelen op de net ontluikende en net vrije Oost-Duitse markt”….Lees verder.

Het verhaal werd dezelfde avond in verschillende varianten naverteld (net als  het bedrijf zelf een variant vertelt), en ik merkte dat ik hetzelfde deed de dagen erna. En zelfs mensen die het bedrijf niet kenden – Eichholtz het is B2B – vonden het prachtig.

Het ondernemende, het avontuurlijke, het visionaire, het originele, het succesvolle – allemaal draaiend rond het merk, in een eenvoudig, authentiek en geloofwaardig verhaal.

Sterk staaltje narrative branding.